Dessa allmänna villkor (“villkoren”) gäller när du som kund (”du”) gör en beställning via www.skalhuset.se, och tillhörande sidor (”hemsidan”). Avtal ingås mellan dig och Lowwi AB, organisationsnummer 556881-9238 (”SkalHuset”). Övrig information om SkalHuset samt kontaktuppgifter framgår på hemsidan.
SkalHuset godkänner inte, enligt svensk lag, kreditköp till personer under 18 år. För att få beställa på hemsidan måste du fyllt 18 år. SkalHuset förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).
SkalHuset reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på hemsidan, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar eller felaktigt lagersaldo. SkalHuset förbehåller sig rätten att korrigera samt uppdatera felaktig information när som helst.
Observera att de press-/produktbilder som används på hemsidan endast ger en indikation av hur produkten ser ut. På grund av ljussättning, tillverkningsmaterial och inställningar på bildskärm, kan färger och nyanser skilja sig från bild till fysisk vara i dagsljus. Detta gäller till exempel nyanser av silver och guld samt ljusare färger såsom champagne eller beige. Ett fåtal bilder är retuscherade för att på bästa sätt spegla verkligheten.
I vissa fall kan design av varor skilja sig något från produktbild. Detta då tillverkare kontinuerligt utvecklar sina produkter och ibland justerar detaljer under produktion. Ett exempel på detta är skärmskydd som i vissa fall har heltäckande skydd för mobiltelefonens kameraoptik istället för en öppning. Produktens kvalitet är dock alltid likvärdig eller förbättrad.
Alla bilder på hemsidan ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanterat återge det antal varor kunden erhåller eller varans exakta utseende.
Hemsidan och allt innehåll på hemsidan ägs av SkalHuset eller dess licensgivare. Genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar är informationen skyddad. Produktnamn, varumärken, bilder, firmanamn, grafik, design, layout samt information om tjänster, varor och annat innehåll får inte kopieras eller användas utan skriftligt godkännande av SkalHuset.
När du genomför ett köp godkänner du våra köpevillkor samt vår integritetspolicy. Du godkänner därmed att du som kund tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter samt cookies, enligt SkalHusets integritetspolicy.
Ett avtal om köp ingås först när SkalHuset bekräftat din beställning och du mottagit en orderbekräftelse från SkalHuset via e-post. SkalHuset rekommenderar dig att spara orderbekräftelsen för eventuell kontakt med vår kundtjänst. Fram till dess att din beställning bekräftats av SkalHuset kan du återkalla din beställning. Om du återkallar din beställning kommer SkalHuset återbetala alla eventuella betalningar du eller dina betal- eller kreditkortsföretag gjort för beställningen.
Det är mycket viktigt att du kontrollerar din beställning innan du slutför köpet. Efter att köpet genomförts kan vi inte göra några ändringar i ordern, varken i adressen eller produkterna som beställts. Om du vill lägga till något på din order ber vi dig göra en ny, separat order.
Om du beställt fel produkt eller vill ångra ditt köp returnerar du ordern som vanligt när du mottagit den. Information om retur finns under punkt 5.2. Vill du göra ett byte returnerar du den felaktiga produkten, enligt returinstruktionerna, och lägger själv en ny order på det du vill ha istället.
På SkalHuset kan du välja att betala med Walley eller Swish.
I samarbete med Collector Bank erbjuder vi betalning med Walley. Walley samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan direktbank- och kortbetalning, Swish, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.
Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickats till dig via e-post, avsändare Collector Bank/Walley. Eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet.
För att kunna välja faktura eller delbetalning måste du ange din folkbokföringsadress som leveransadress och du ska ha fyllt 18 år vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.
Alla betalningsmetoder kräver identifiering via 3D Secure.
3D Secure innebär att kunden, utöver sina kortuppgifter, även måste verifiera sig på ett ytterligare sätt för att fullfölja betalningen, exempelvis med ett lösenord, Bank-ID eller digipass.
På https://www.walley.se/ kan du se alla dina obetalda fakturor från Walley och Collector Bank.
Fullständiga villkor kan du hitta på:
Allmänna villkor för faktura och kontokredit
samt
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.
SkalHuset erbjuder gratis brevfrakt över 200 kr samt ett flertal spårbara fraktmetoder.
PostNord brev: 19 kr - Det förvalda alternativet skickas som vanligt brev med posten (ej spårbart). Levereras inom 2-5 arbetsdagar. I första hand levereras försändelsen direkt till brevlådan. Får den inte levereras den till ditt närmsta PostNord-ombud. Du får i sådana fall en avi via brev eller SMS med mer information. Endast privatpersoner.
PostNord varubrev: 19kr - Skickas med PostNord som varubrev och levereras inom 1-3 arbetsdagar (spårbart). I första hand levereras försändelsen direkt till brevlådan. Får den inte plats levereras den till ditt närmsta PostNord-ombud. Du får i sådana fall en avi via brev eller SMS med mer information. Endast privatpersoner.
PostNord ombud: 59 kr - Väljer du PostNord ombud som fraktsätt skickas försändelsen till ditt närmsta PostNord-ombud (spårbart). Levereras inom 1-3 arbetsdagar. Du får ett SMS när din order finns att hämta hos ombudet. Privat och företag.
PostNord hemleverans: 79 kr - Hemleverans med PostNord (spårbart). Levereras inom 1-3 arbetsdagar. När din försändelse skickats från oss får du en avi per SMS eller mail för att välja leveransalternativ för din försändelse. Endast privatpersoner.
PostNord företagspaket: 129 kr - Leverans till ditt företag med PostNord. Leverans sker vardagar mellan 8-17. Levereras inom 1-3 arbetsdagar. Normalt görs endast ett leveransförsök. Om ingen är på plats för att ta emot försändelsen kommer försändelsen istället levereras till närmsta PostNord-ombud. Endast företag.
Hämta i butik: 0 kr - När du väljer “Hämta i butik” i kassan skickas din order till vår butik i Lunagallerian i Södertälje. Våra öppettider, adress och mer information kan du hitta via länken nedan. OBS. Endast personlig utlämning mot giltig svensk legitimation. Endast privatpersoner. Inga bud. https://skalhuset.se/info/butik/
Observera att försändelser med spårbar frakt EJ kan skickas till en boxadress.
SkalHuset behåller sig rätten att ändra din valda fraktmetod för både vår och kundens säkerhet. Notera att vi aldrig byter till ett billigare fraktsätt än vad du själv valt.
Det är mycket viktigt att den uppgivna adressinformationen är korrekt. Vid felaktiga adressuppgifter (till exempel fel postnummer) tillkommer en extra avgift från fraktbolagens sida. Vi förbehåller oss rätten att debitera dig som kund denna kostnad.
Avgift: 250 kr
För outlösta/ej levererade paket skickade direkt hem eller till ombud debiterar vi kunden en frakt- och hanteringsavgift.
Avgift privatperson: 150 kr
Avgift företag: 300 kr
Leveranstiden kan variera något beroende på vilken produkt du köpt. Leveranstiden för produkten står på respektive produktsida, under köp-knappen.
Normal leveranstid för produkter som finns i lager är 0-5 arbetsdagar.
Vissa produkter har en leveranstid på 3-6 arbetsdagar. Om du beställt en produkt med leveranstid på 3-6 arbetsdagar kommer din order skickas från oss inom 3 arbetsdagar. Anledningen till den något längre leveranstiden är att dessa produkter befinner sig på ett annat lager. Så fort din order skickats från vårt lager får du ett mail från oss.
Om du beställt en beställningsvara står det ett preliminärt leveransdatum på produktsidan. Alla beställningsvaror är markerade med en gul info-symbol på produktsidan, i kassan, samt i orderbekräftelsen.
PostNord har en leveranstid på normalt 1-5 arbetsdagar, beroende på valt fraktsätt. Detta är leveranstid enligt information från PostNord.
Vänligen notera att avvikelser kan förekomma som ligger utanför SkalHusets kontroll, vilket kan påverka leveranstiden. Observera att dessa leveranstider gäller från att din order har skickats, inte från att du lagt din order.
Om du har en försändelse som ska hämtas hos ombud ska du göra detta inom tiden som anges i avin. Normalt ska paket hämtas ut personligen mot giltig legitimation ihop med försändelse-ID. Du får en avisering som visar var och när paket kan hämtas. Avisering kan ske via e-post, SMS eller vanlig post.
Stopptid för utleverans samma arbetsdag:
Hämta i butik: 13.15
PostNord: 16.00
Du har i enighet med distansavtalet rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit varan. Om du vill ångra ditt köp meddelar du oss detta via mail till support@skalhuset.se inom 14 dagar från att du mottagit din order. Du har sedan ytterligare 14 dagar på dig att returnera varan, från att du meddelat oss om detta.
Varan måste returneras oanvänd och i originalförpackningen. Se till att din retur är märkt med ditt ordernummer och är väl förpackad så den inte går sönder under transporten. Du som kund ansvarar för att varan kommer fram till oss och att varan då är i gott skick. Vi rekommenderar att du skickar din retur spårbart. Om du vill skicka returen spårbart måste du skicka den via PostNord då vi endast hämtar ut försändelser som kommer till PostNord-ombud.
Du kan köpa en retursedel av oss via denna länk: https://skalhuset.se/return/, denna kostar 45 kr. Tänk på att packa din retur så litet och miljöeffektivt som möjligt. Vid oskäligt stort paket förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift om 50 kr för att täcka extra kostnader från PostNord.
SkalHuset förbehåller sig rätten att ta ut en avgift för eventuell värdeminskning och dra av det från returbeloppet. Vi förbehåller oss även rätten att inte acceptera använda produkter i retur.
Vänligen notera att om du använder samma emballage som produkten/produkterna kommer i, måste du själv frankera försändelsen på nytt. Har den ej frankerats tar vi ut en avgift om 90 kr för våra och PostNords omkostnader.
Du kan även använda Konsumentverkets egna blankett vid retur. Den hittar du här: Länk till ångerblankett
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis (returens spårningsnummer) på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.
1) Varor med bruten försegling.
2) Varor som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis in ear-hörlurar).
3) Varor som beställts efter särskilda önskemål. Till exempel ej lagerförda varor som beställs hem specifikt efter kundens önskemål.
Öppet köp gäller inom 90 dagar från att du mottagit leveransen. För att kunna använda dig av öppet köp får produkten ej vara använd samt att förpackningen ej får vara öppnad eller skadad. Originalförpackningen ska alltid skickas med. Om produkten är använd eller förpackningen bruten gäller ej öppet köp, då gäller istället ångerrätten.
Du skickar tillbaka produkten tillsammans med ditt ordernummer. Försändelsen bör vara väl förpackad så produkten inte går sönder under transporten. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten spårbart. Om du vill skicka returen spårbart måste du skicka den via PostNord då vi endast hämtar ut försändelser som kommer till PostNord-ombud.
Du kan köpa en retursedel av oss via denna länk: https://skalhuset.se/return/, denna kostar 45 kr. Tänk på att packa din retur så litet och miljöeffektivt som möjligt. Vid oskäligt stort paket förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift om 50 kr för att täcka extra kostnader från PostNord.
Returkostnaden står du som kund för. Vänligen notera att om du använder samma emballage produkten kom i måste du själv frankera försändelsen. Har den ej frankerats tar vi ut en avgift om 90 kr för våra och PostNords omkostnader.
Återbetalning sker via betalmetoden som valdes när beställningen gjordes.
Observera att ångerrätt och öppet köp ej gäller företag, kommuner eller landsting.
De flesta reklamationer kan genomföras via mail, vi ber dig därför EJ returnera produkten innan du varit i kontakt med vår kundservice. Instruktioner för hur du gör en reklamation hittar du i vårt hjälpcenter: https://help.skalhuset.se/sv-SE/support/home
Vi följer konsumentköplagen om 3 års reklamationsrätt. För att du ska kunna reklamera en vara krävs att felet fanns från början. Du får alltså inte själv ha orsakat felet. För att reklamera ett fabriksfel krävs det att du kontaktar oss inom skälig tid, det vill säga inom två månader från att du mottagit produkten.
Alla varor sänds kontrollerade. Om det mot förmodan skulle vara fel på en vara har kunden rätt att få varan reparerad eller ersatt med en ny enligt konsumentköplagen. Om produkten skulle vara defekt redan vid leverans kontakta oss inom tre dagar från att du mottagit din order, så byter vi ut produkten direkt.
Skador som uppstår vid felaktig användning eller montering, går ej att reklamera. Detta gäller till exempel felaktigt monterade skärmskydd då denna typ av produkt kräver noggrannhet för att fungera optimalt.
Alla produkter levereras med minst 6 månaders garanti.
Om du skickat med följesedeln i din retur underlättar detta hanteringen av returen. Alla returer hanteras normalt inom 10 dagar från det att vi mottagit returen. Skickas returen tillbaka utan följesedeln hamnar returen i det manuella flödet och kan därmed ha något längre behandlingstid.
Har du av misstag beställt fel produkt eller önskar byta till en annan produkt gör du detta genom att beställa den önskade produkten och sedan returnera den produkten du vill lämna tillbaka till oss.
Din nya beställning levereras till dig inom 0-6 arbetsdagar och din retur behandlas inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit denna. När din retur behandlats får du ett mail av oss och vi krediterar dig för det du returnerat. Återbetalning sker via det betalsätt du valde när köpet gjordes, till samma konto du gjorde betalningen från.
Ej returnerad produkt
Om du som kund ska skicka tillbaka en produkt på grund av byte, reklamation, felskickad produkt, skadad produkt eller liknande, efter överenskommelse där vi önskar produkten åter, och du ej gör detta, kommer vi fakturera dig som kund för kostnaden av denna produkt samt en administrativ kostnad på 200 kr.
Även företag kan beställa med faktura direkt i kassan via Walley. För att handla som företag klickar du på "Jag handlar som: Privat Ändra" högst upp i kassan, och följ instruktionerna. För att handla som kommun eller landsting klickar du på "Kommuner och landsting - Handlar du för kommun eller landsting, klicka här." under punkt 3 "Slutför ditt köp" i kassan.
OBS. Handlar du som företag måste du välja fraktalternativet PostNord ombud eller PostNord företagspaket.
Finns det för få produkter i lager eller vill du köpa en liknande produkt som vi inte har på hemsidan kan ni alltid höra av er så hjälper vi er så gott vi kan. Skicka ett mail till post@skalhuset.se så återkommer vi så fort möjlighet finns.
SkalHuset.se
C/O Lowwi AB
Gränsbovägen 4A
15242 Södertälje
(Ej besöksadress. Vi tar inte under några omständigheter emot besök på denna adress.)
Mail: support@skalhuset.se
Telefon: 010-1889909
Öppettider kundservice:
Måndag - Torsdag: 08.00-19.00
Fredag: 08.00-15.00 samt 15.30-19.00
Lördag: Stängt
Söndag: Stängt
Organisationsnummer: 556881-9238
Företagsnamn och juridiskt namn: Lowwi AB
Godkänd för F-skatt
Säljaren ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som säljaren inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu
Dessa köpevillkor uppdaterades senast: 2021-11-12
Produkten har blivit tillagd i varukorgen
0 kr
Gå till Kassan